Köpvillkor

Snabba Leveranser. Om du lägger en order före kl 16.00 så kommer den att skickas samma dag eller nästkommande vardag så länge varan/varorna finns i lager. Det betyder att du har varorna dagen efter eller efter max 3 vardagar efter lagd beställning beroende på posthanteringen. Order lagda efter kl 16.00 skickas nästkommande vardag.

OBS! Nu med Corona viruset så kan det uppstå förseningar med leveranser och vi ber isåfall om ursäkt och vi jobbar på så snabbt vi kan. Tack för förståelse.

Vid slut i lager får du gärna höra av dig till oss per mail eller telefon för att få information om när produkten kommer in igen. Vi hjälper dig gärna och får vi stor efterfrågan på en produkt tar vi snabbare in den igen. 

Fraktfritt över 500 kr. Om du handlar för mer än 500 kr så kommer du alltid att automatiskt bli erbjuden fri frakt i kassan. Dessutom alltid gratis att hämta i vår butik.

_________________________________________________________________________

Corona/Covid-19

Tråkigt nog så påverkas alla i hela världen just nu av detta virus som härjar. För Rackarungar är säkerheten för våra kunder och medarbetare högsta prioritet och följer noga information och råd från myndigheter om Corona/Covid-19. Vi har därför vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder. Endast en personal åt gången är i vår fysiska butik och lager. Alla medarbetare tvättar händerna med tvål och vatten flera gånger dagligen. Vi har satt ut handsprit som även våra kunder kan använda. All kommunikation mellan oss i personalen sker digitalt och per telefon.

Vi fortsätter att packa och skicka ut alla beställningar. Om paketet är så litet att det går ner i din postlåda, kommer det att skickas dit. Paket som inte går ner i er brevlåda kan vi per idag inte leverera hem till dig då det är lite för dyrt. Vill du beställa hemleverans så hör av dig till oss så kan vi se om det går att lösa men det blir en betydligt högre fraktkostnad, speciellt utanför Stockholm. Tack för er förståelse. 

________________________________________________________________________

Returrätt i 30 dagar. När du handlar hos Rackarungar har du rätt att returnera en oöppnad/oanvänd produkt inom 30 dagar och få produkten återbetald (minus returkostnad). Hör av dig till oss och meddela det senast inom 21 dagar för att vi ska veta att returen är på väg och för att du ska vara säker på att returen når oss inom 30 dagar.

Du har alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 30 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning. Produkter utan förpackning kan också returneras inom 30 dagar så länge alla etiketter, klistermärken, o.s.v. är intakta och fortfarande sitter fast på produkten. Varan ska returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts.

Returrätt omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl vilket omfattar till exempel kosmetiska produkter, underkläder o.s.v. Det gäller även produkter med begränsad hållbarhet och produkter som klassas som färskvaror. Inte heller presentkort och beställningsvaror går att returnera. Ångerrätten gäller inte heller på demoexemplar eller butiksexemplar.

Vid retur av underkläder, UV- och badkläder ber vi dig returnera varan i eventuell originalkartong och i oförändrat skick, dvs. varan ska vara oanvänd och eventuella lappar och plomberingar ska sitta kvar. Vid saknad eller förstörd originalkartong sker en värdeminskning som bedöms från fall till fall. Om du är osäker på om du kan returnera din vara så hör av dig så snart som möjligt så hjälper vi dig.

OBS! Om du har mottagit en skadad produkt ska du inte skicka den i retur. Kontakta kundsupport@rackarungar.se för att göra en reklamation eller om du har andra frågor. Läs mer längre ned om vad som gäller för reklamationer.

 

Hur returnerar jag en vara?

Returnera en vara genom att följa dessa steg:

  1. Hör av dig till oss och meddela att du ska returnera.
  2. Lägg tillbaka varan du vill returnera i dess originalförpackning. Försegla paketet noggrant.
  3. Lämna in paketet på ett postombud och betala för frakten. Ta kvitto!

OBS! Spara kvittot som returbevis eftersom det är du som har ansvaret för att din retur kommer fram till oss. Notera därför paketets kolli-ID när du skickar paketet från ditt ombud, och be om ett kvitto om du inte får ett. Du får pengarna tillbaka senast 30 dagar efter att vi har mottagit paketet. 

Kom ihåg att det är gratis att returnera direkt i butiken på Skånegatan 78 i Stockholm! 

_______________________________________________________________________

Kan jag ångra en lagd order? Ja ibland går det faktiskt men det är ingenting vi kan lova. Om det skulle inträffa så är det viktigt att du hör av dig till oss så snart som möjligt så vi kan stoppa leveransen. Vi skickar orders ca kl 16 varje dag så antingen om du hör av dig innan kl 16.00 samma dag som du har lagt ordern eller om du har beställt efter kl 17 så kan det gå att stoppa ordern fram till kl 16.00 dagen efter.

Klarna Faktura. Har du en obetald Klarna Faktura för din order som du ska returnera eller byta någon vara från är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum för att betalsumman ska hinna justeras. Enklast gör du det via Klarna appen men har du inte den gå in på klarna.se eller ring Klarna så hjälper de dig.

Produkter i försämrat skick. Om produkten har använts förbehåller vi oss rätten att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen vi anser att produkten har fått genom användandet. Eftersom vi säljer begagnade produkter i vår fysiska butik kommer vi högst troligt att kunna sälja den men inte till ordinarie pris. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. För att få alla pengar tillbaka behöver alltså produkten returneras i samma skick som den mottogs av kunden. Om produkten inte kan returneras i ett oförändrat skick behöver du genast kontakta kundsupport som bedömer om en retur är möjlig att göras. I vissa fall kan det bli dyrare för dig som kund att returnera en produkt om den inte är i gott skick eftersom du även betalar för returfrakten.

Hur byter jag en vara? Om du önskar byta din vara till en annan storlek, färg eller modell ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna. Om du vid köptillfället har använt en rabattkod, mängdrabatt eller liknande, behöver du kontakta kundservice så att du kan beställa på nytt med samma villkor. 

Reklamation. Hos Rackarungar har du 1 års garanti på alla produkter, och 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Om du vill göra en reklamation, vänligen kontakta vår kundsupport. Vi kommer be dig att skicka en beskrivning av produktens fel och bildmaterial/fotografi som tydligt visar felet, för att kunna hjälpa dig vidare i processen. 

Produktgarantin omfattar endast tillverkningsfel som fanns när du fick produkten. Ursprungliga fel måste kunna uppvisas för och bekräftas av Rackarungar. Beroende på situationen kan du erbjudas en reparation, ny produkt eller reducering av originalpriset. Produktgarantin gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om du själv har orsakat skadorna.

Hur gör du om paketet du har tagit emot är skadat? Synliga fraktskador anmäls direkt till transportören/ombudet som ska göra en notering om skadan på din fraktsedel. Skador som inte har noterats hos ombudet ersätts ej. Vänligen informera postombudet eller distributionsbudet att paketet är skadat så att skadan noteras på följesedeln och registreras i postens eller DHL:s system. 

Om en vara är skadad direkt vid leverans behöver du spara varan och emballaget för en eventuell besiktning. Adresskortet måste finnas kvar på emballaget. Var vänlig ta en bild på den skadade varan, vilket behövs för vår dokumentation, och maila till kundsupport@rackarungar.se så försöker vi att hjälpa dig på bästa sätt.

Förlossningsgaranti. Rackarungar har även förlossningsgaranti på alla produkter. Garantin gäller upp till 4 veckor efter förlossningsdatum. Garantin innebär att du har rätt att returnera produkterna om graviditeten eller förlossningen inte skulle gå bra. Undantag gäller dock för produkter med begränsad hållbarhet. Vid tillämpande av förlossningsgarantin skall produkterna vara oanvända och du skall kunna visa ett läkarintyg.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från att fullgöra köpeavtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som någon part rimligen inte kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullförelse: , virus, eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvister

Eventuella tvister önskar vi främst försöka lösa genom diskussioner med vår kundtjänst. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.